Сценарій розробила Дарієнко Л.В.,
вчитель української мови і літератури, вчитель вищої категорії,
вчитель-методист.
«Вклонимося
Кобзарю»
Мета: поглибити знання учнів про
життєпис сина українського народу – Т.Г. Шевченка; спираючись на слово,
домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної
творчості; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет,
традицій нашого народу, бути справжнім патріотом України.
Святково прибраний зал: портрет
Тараса Шевченка у рушник, виставка творів Т. Шевченка; мультимедійна дошка з
презентацією про життя і творчість Кобзаря; стіннівки, виготовлені до
Шевченківських свят; епіграф.
І мене в сім’ї, великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом
Т.Г. Шевченко
(Фольклорний ансамбль ліцею «Червоні мальви»
відкриває свято піснею «Ми гостей дорогих радо зустрічаєм»)
Вчитель. Щороку приходить до нас весна, а
з нею – Шевченківські свята. Іхоч
минуло досить багато часу, народ пам´ятає,
знає і шанує
свого генія. Тож запрошуємо Вас на наше свято.
Ведуча:9 березня
1814 року
В похилій хаті край села.
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
Звучить
пісня Т. Шевченка «Думи мої».
Дитячі роки Тараса Шевченка..
Заходить
жінка, одягнена в сільський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик
біля портрета Т. Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо
на залізних стовпах
держиться?
Мати: Так, мій синочку,
правда.
Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе
голову на коліна матері, вона співає «Колискову».
Хлопчик: А чому так багато зірок
на небі?
Мати: Це коли людина на світ
приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як
помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив…
Матусечку, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла,
заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить
ім. добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим.
Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику
(гладить його по голові).
Як гірко,
як нестерпно жаль,
Що долі нам
нема з тобою!
Ми вбогі,
змучені раби,
Не маєм
радісної днини,
Нам вік
доводиться робить,
Не
розгинаючи і спини.
Інсценізація уривка з повісті «Дитинство
Шевченка»
Мати виходить, хлопчик сідає на стільчик поряд з
учнями.
Ведуча:Хлопчик ріс мовчазний,
завжди чомусь замислений. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур’янах, за що прозвали в сім`ї «малим приблудою».
Ведучий: Восьмилітнього Тараса
батьки віддали до дяка «в науку».Дивна це була наука. П’ятниця – дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу
провину карав своїх учнів різками. Будучи уже відомим поетом, Т.Шевченко
згадував ту школу,куди привела його кріпацька доля.
Тарасик:Ти взяла мене маленького за
руку
І хлопця в школу повела
До п’яного дяка в науку.
«Учись, серденько, і колись
З нас будуть люди»,-
ти казала.
Ведуча: Та недовго тривала
Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена
важкою працею, померла мати.
Тарасик:Там матір доброю мою
Ще молодою - у могилу
Нужда та праця положила.
Ведучий: Незадовго до смерті
матері в 1825р. помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.
Тарасик:Там батько плачучи з дітьми
(А ми малі
були та голі),
Не витерпив лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
мов мишенята. Я до школи-
Носити воду школярам.
Ведуча: Тарас наймитує в школі,
а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем буде
згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».
Читання вірша «Мені тринадцятий
минало».
Інсценізація
вірша.
Оксана:Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози
витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за
всіх ти співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас:Еге ж, малярем.
Оксана:І ти розмалюєш нашухату.
Тарас:Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на
що не здатний. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них
такий – вони ж пити хочуть!
Оксана:Ми вкупочці колись росли,
Маленькими
собі любились.
А матері на
нас дивились
Та
говорили, що колись
Одружимо
їх. Не вгадали.
Старі
зарані повмирали,
А ми малими
розійшлись
Та вже й не
сходились ніколи.
Ведучий: Незважаючи на те, що
народився поет в бідній кріпацькій сім´ї і дитинство його було тяжким і
безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.
2. Т.
Шевченко – художник.
Ведуча: Тарас наймитує, у вільний від роботи час
читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка
знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він
потрапляє до хлипнівського маляра. Маляр погоджується навчити хлопця малювати,
однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.
Учень:Хоче
малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
Вночі пише вірші
Про людську біду…
Ведучий: Зустріч в Петербурзі з земляком-художником Сошенком круто
змінила долю Тараса
Григоровича. Він
познайомився також з байкарем Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, з
поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили
його з неволі.
Ведуча: Тарас Григорович
виправдав їхні надії. В 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з
двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює портрети,
картини, зарисовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось
погляньте, які чудові картини нам у спадок залишивТ. Шевченко.
Діти
розглядають альбом і картини Т.Шевченка.
Учень:Таку
людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.
Викупили друзі,
Вольним став Тарас!
Чом же серце в тузі?
Біль чому не згас?
Ведучий: Тарас Григорович Шевченко… тонкий проникливий лірик, поет-громадянин. Він залишив
нащадкам неоціненну книгу народного життя – «Кобзар» відстояв і зберіг національну гідність свого багатостраждального
народу.
Усна народна творчість була і є тим джерелом,
звідки черпали творче натхнення письменники всіх часів і народів. Саме на
ґрунті народної пісні і думи виріс поетичний геній Шевченка.
Ведуча: Тарас Григорович починав
свою творчість із балад, використовуючи в них багатющий матеріал фольклору.1837
року він написав баладу «Причинна».Пізніше були створені балади «Утоплена»,
«Лілея», «Русалка». Їх об’єднує казково-фантастичний перебіг подій, драматизм
ситуації, потужний ліричний струмінь, глибоке розкриття автором духовного світу
людини.
В основу твору «Тополя» покладено
народну баладу «Ой, чиє то жито» - про перетворення дівчини на тополю.
Послухаємо цю пісню у виконанні
фольклорного ансамблю ліцею «Червоні мальви».
Зразком романтичної балади є
«Причинна».
Звучить «Реве та стогне Дніпр
широкий».
Учениця читає уривок з
«Причинної».
Ведучий: Незважаючи на радісні події в петербурзький період життя,
думи поета про Україну стають «на папері сумними рядками» (Звучить пісня «Думи
мої, думи мої….») Життя на чужині гнітило поета. І ось настав 1843 рік, коли
Шевченко вперше після довгої розлуки відвідав Україну. І що ж він побачив на
рідній землі?
Читає поезію «І виріс я на
чужині….».
Ведучий: Друга поїздка в Україну
відбулася 1845 року. Що приніс цей рік Шевченкові? Він повертається в Україну,
щоб жити на Батьківщині. Працює в Київській тимчасовій комісії з упорядкування
старовинних актів. Саме в цей час пише твори «Єретик», «Кавказ», «І мертвим, і
живим…», «Невольник», «Великий льох», «Наймичка», «Холодний яр», «Три літа».
Шевченко багато їздив по ь Україні, часто зустрічався з селянами і скрізь бачив
нестерпні муки поневоленого народу. Прямим вираженням не сприйняття і гнівного
осуду самодержавства була поема «Сон», що стала справжньою причиною
довголітнього поневіряння поета в солдатах.
І знову довга розлука з рідним краєм… Тяжка
солдатська служба, постійний нагляд, заборона писати і малювати, туга за
Україною, хвороба… Але поет не просить помилування, з-під його пера з’являються
рядки: «Караюсь, мучуся, але не каюсь…». Він пише і малює, незважаючи на
«височайшу» заборону.
О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся, … але не каюсь!
Ведуча: Незважаючи на тяжку долю,
на усе те страшне, що довелосяпоетові
побачити і пережити, ніколи Шевченка не залишала надія на краще.
Саме на засланні поет створив свій прекрасний шедевр «Садок вишневий коло хати», в якому бачить ідеал
України.
(Звучить пісня «Садок
вишневий коло хати…»)
Ведучий: Два генія має Україна –
пісню й поета Шевченка, рівного якому по його ролі в історії духовної культури
важко знайти.
Ведуча: В далекихстепах Казахстану він дуже тужив за
Україною, згадував її пісні. Як ми знаємо, Шевченко сам гарно співав.
Послухаємо українські народні пісні у виконанні
учнів нашого ліцею.
Гуртова Яна виконає пісню «І
спать мені не хочеться.» та «Ой Джиґуне, джиґуне»
Учениця 3-го Е курсу Чевтаєва
Кристина виконує пісню «Ой, у вишневому садку…»
Ведучий: Доля України завжди хвилювала Великого Кобзаря. Тарас
Шевченко вірить у краще майбутнє свого краю.
І
на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син,і буде мати,
І будуть люди на землі.
4. Ми тебе незабудемо, Тарасе.
Ведуча: 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу
виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. До поета, який лежав
тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце Великого
Кобзаря. Тіло було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так
заповідав великий поет.
Ведучий: Минуло 196 років із дня
народження славного сина України, але зайдіть у будь-яку хату і ви побачите
прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він – як член сім’ї, як
найдорожча людина.
Учень: У нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі.
Він дуже рідний і мені,
І татові, і мамі.
Він стереже і хату, й нас,
Він знає наші болі.
Я добре знаю –
це Тарас,
Що мучився в
неволі.
Такий
ріднесенький, дивись,
Він мов говорить з
нами,
Він на портреті,
мов живий,
Ось-ось – і вийде
з рами.
Ведуча: В день народження Т.
Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятника, щоб поставити свічку,
покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні і цим висловити свою шану
Великому Кобзареві.
Учень читає
напам’ять вірш «Заповіт».
На сцену
виходять всі учасники, беруться за руки.
Ведучий: Згідно з нашим звичаєм
візьмемося за руки, піднесемо з’єднані руки вгору і скажемо: «Гуртом ми сильні
і безпечні!»
Ведуча: Ми, захисники заповіту Шевченка, завжди
будемо пам’ятати його заклик: «Борітеся!» А тому разом відповідаємо (всі):
«Поборемо, нам Бог помагає!»